O stire de azi anunta ca politicienii chinezi vor introducerea in scoli a orelor de romantism si casatorie, spre amuzamentul general al unora ce se considera mult prea educati pentru asa ceva. Noi spunem ca, in sfarsit, cineva se gandeste sa introduca in scoala si ceva interesant pentru copii!

Scoala de pana la facultate din Romania a devenit ceva abstract si inutil. Entuziasmul copilului din prima zi de scoala este ucis lent, dar sigur, pana la terminarea liceului. Acesti oameni-roboti care isi aplica rutina zilnica pe mintea unor bieti copii, au dereglari ale sistemului propriu de functionare. Li s-a sters din memorie cerinta problemei, scopul educatiei acestor copii, pregatirea lor pentru a duce mai departe lumea, pentru a rezolva problemele societatii actuale si pentru a descoperi si dezvolta aceasta civilizatie.

Si pentru a nu vorbi in termeni prea generali, sa exemplificam.

Sa vedem cum ce invata copiii acum distruge legatura cu lumea din jurul nostru si orice urma de interes a lor pentru scoala. Sa luam Istoria, copiii sunt fortati sa invete, spre exemplu, sub amenintarea notelor si a parintilor-roboti pomelnice intregi de ani de domnie pentru conducatori trecuti, foarte departe de lumea actuala, ani pe care ii uita a doua zi, normal, la ce le-ar folosi, si domnitori pe care incep sa ii urasca si sa le ia in deradere numele, ca unica razbunare la faptul ca sunt fortati sa invete in felul acesta despre ei. Despre istoria recenta se invata foarte putin, desi aceasta ar avea un mai mare potential sa fie privita cu interes, fiind ceva ce afecteaza direct vietile noastre si unde s-ar putea prezenta in mare problemele societatii actuale, din punct de vedere politic, social, economic. La Geografie se cere, printre altele, memorarea numelor norilor sau denumirea tuturor apelor tarii, si nu vorbim aici de Dunare ci de cele mai micute cursuri de apa. Zici ca pregatim copiii sa plece a doua zi pe teren ca ingineri constructori de baraje, nu mai asteapta sa faca o specializare la facultate pentru asa ceva. Exista apoi regele si regina materiilor de la noi, Matematica si Romana. Locuri geometrice, formule de functii trigonometrice cu nemiluita, tone de comentarii literare tocite si care nu-si gasesc locul in viata reala a copiilor, nu se stie de ce se cer. Copiii se uita neputinciosi spre parinti, unii se revolta, altii fac cancer, altii isi activeaza sistemul de autoaparare si invata doar ce li se pare interesant, altii sunt distrusi, dezorinetati pe veci, robotizati, invatati sa astepte sa li se ceara ceva, niciodata sa fie inventivi. Dragostea pentru parinti si pentru lume li se dezvaluie ca o obligatie de a face ce nu vor, de a munci in zadar, ii schimonoseste, ii intristeaza, ii distruge.

Viata inseamna schimbare si aceasta trebuie sa fie si in educatia viitoarei generatii. Copiii trebuie invatati despre problemele actuale, concentrarea lor trebuie sa fie mai mult spre prezent si spre viitor decat spre trecut. Nimeni nu zice ca nu e important sa ne cunoastem trecutul si descoperirile de pana acum, dar nu putem ramane doar cu ele pentru ca aceasta ar fi echivalenta cu stagnarea. Este mult de curatat din ce se face in scoala noastra. Pe vremuri se facea Astronomie in scoala si era interesant fiind ceva nu de mult descoperit si oricand de actualitate, ancorandu-ne cumva in Univers. Azi ne confruntam cu poluarea, cu consumismul, cu epuizarea resurselor naturale, cu indepartarea de credintele religioase care aduce cu sine si eliminarea unor legi de vietuire si de convietuire nescrise. Ne confruntam cu greutati in comunicare, de aceea nu sunt de luat in ras cursurile de romantism. Avem razboaie si in zilele noastre, despre a caror istorie copiii nostri trebuie sa invete, razboaie informatice, financiare sau pe campul de lupta. Avem probleme de matematica, informatica, fizica sau chimie actuale, ar trebui sa le prezentam si pe acestea copiilor, nu doar ce s-a rezolvat deja. Avem o limba romana in care trebuie sa invatam copiii sa fie creativi, nu sa toceasca inutil aceleasi exprimari zeci de ani la rand.

Revenind la adultii-roboti care au uitat sa-si faca update la problemele lumii actuale si continua sa isi educe copiii doar de forma, sa speram ca nu se va ajunge sa inteleaga necesitatea acestei schimbari atunci cand va fi prea tarziu, adica atunci cand vor preda stafeta cuiva care nu intelege ce e cu lumea actuala. Fiecare in partea lui poate sa schimbe cate ceva. Puterea oamenilor este in colaborarea lor.

In concluzie, aveti grija cu inteligenta de copiii nostri si nu uitati ca sinceritatea lor este un bun indiciu pentru ceea ce este bun in viata lor si, implicit, a noastra!